Globetrottern: ”De personliga mötena är oslagbara”

Portugal ena dagen. Rumänien nästa. Sedan upp till hemmet i Danmark, för att sedan åka vidare till Sverige. I rollen som International Key Account Manager på PacsOn lever Lars Mathiasen ett liv med kunder och resor. – Jag gillar mitt jobb mycket – väldigt mycket, säger 63-åringen.

Han beskriver sig som en ”lonely wolf”. Vilket man kanske måste vara när man reser runt i Europa dagarna – och veckorna – i ända. Kundkontakten öga mot öga däremot, den älskar Lars Mathiasen.
– På många sätt kan digitala möten vara bra och smidiga. Men när du ska hämta in viktig information, förhandla och/eller skriva avtal får du ut så mycket mer genom att träffas, säger han.

Positiv respons stärker vår resa

Lars Mathiasen har jobbat i koncernen i mer än 20 år och är ansvarig för cirka 1 000 underleverantörer till en av våra största kunder i Europa. 
– Mitt arbete innebär mycket tid i flyg och bil. Men det är det värt när jag kommer fram till mina kunder. De personliga mötena är oslagbara. 

Genom sitt nätverk får han också en god blick över hur förpackningsbranschen ser ut över stora delar av Europa. Liksom hur PacsOn uppfattas globalt.
– Det är väldigt intressant och viktigt att höra vad som sker på de olika marknaderna och vad de förväntar sig av framtiden. Jag får också mycket feedback på vad vi gör bra, och vad som kan utvecklas. Vital information som, via såväl mejl som månatliga möten, delas med teamet i Mölndal och som används för beslut om framtida aktiviteter och strategier. Men rent generellt får vi väldigt positiv respons och ser ut att göra det väldigt bra. 

Samarbete och noga planering är nyckeln till framgång

För trots att han arbetar mycket på egen hand är laget runt omkring viktigt. 
– Jag har mycket support av organisationen och det är centralt för att få allt att fungera. Att ha ett bra team bakom sig som hela tiden vet vad som händer. Av de 40 år som jag har varit i branschen har jag inte varit med i ett mer engagerande team, säger han.

Allra viktigast för att få allt att flyta är dock planering. 
– Jag ligger hela tiden sju–åtta veckor framåt i tiden för att kunna planera kundmötena optimalt. Ofta ligger kunder långt ifrån varandra och många gånger kan jag köra 1 000 kilometer från det att jag hämtar en bil på flygplatsen på måndagen till att jag lämnar den åter på fredagen. En typisk resdag på hotellet startar med mejl tidigt på morgonen, möten och transport på dagen för att därefter checka in på nästa hotell på kvällen. Sedan är det dags att skriva nya mejl som avslutning på dagen.
– Och innan resan startas ska alla mötesbekräftelser, kundpresentationer, statistik, bokningar och allt annat vara på plats.

"Jag vill fortsätta arbeta så mycket jag kan"

Jobbet är en stor del av Lars liv och trots att pensionsåldern närmar sig finns det inga tankar på att börja varva ned.
– Vad gäller framtiden så vill jag fortsätta att arbeta så mycket jag kan. Jag gillar mitt jobb väldigt mycket och det fyller det mesta av min tid, säger han.

När han inte är på resande fot är umgänge med familjen det han tillbringar mest tid på. 
– Jag har fru, barn och barnbarn som betyder mycket för mig. Och när jag väl är hemma umgås jag och lekar med dem. Eller så tar vi en tur på cykeln tillsammans. Det är också ett av mina stora intressen. 

"Jag har mycket support av organisationen och det är centralt för att få allt att fungera. Att ha ett bra team bakom sig som hela tiden vet vad som händer. Av de 40 år som jag har varit i branschen har jag inte varit med i ett mer engagerande team."